понеділок, 14 березня 2016 р.

Проект уроку з української літератури

Освітній проект за темою курсів
Проект уроку з української літератури
Автор

Ім’я по батькові та прізвище
Возняк Тетяна Іванівна

Назва навчального закладу
Новогродівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7

Місто, село, район, область
Новогродівка

Опис навчальної теми

Назва

Чи має людина вплив на природу?

Стислий опис

У проекті задіяні учні 7 класу. Робота над проектом здійснюється в рамках вивчення теми «Ти знаєш, що ти –  людина?». На початку роботи вчитель знайомить учнів із презентацією про проект, з буклетом «Метод проектів»; учні заповнюють розділи Знаю-Хочу схеми «3-Х-Д» (Додаток 1). Під час роботи над проектом учитель здійснює контроль за «Щоденниками спостережень» учнів, які заповнюють діти. Школярі працюють у трьох групах. Учні використовують пошукові системи мережі Інтернет, сайти для вивчення української літератури, додаткової літератури. Після вивчення теми учні повинні підготувати творчу роботу «Власна версія подальшого розвитку подій твору Є.Гуцала «Сім’я дикої качки».

Предмет, навчальна тема

Українська література
Тема 3. «Ти знаєш, що ти – людина?» Є.Гуцало «Сім’я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Людська доброта та жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.

Клас (вікова категорія)

7 кл. 12-13 років

Приблизний час вивчення теми

3 години вся тема
2 тижні

Освітні засади

Державні освітні стандарти

- підготовка учнів до взаємодії з соціальним середовищем, до самореалізації їх як особистостей в умовах  багатоманітного світу через засвоєння комплексу знань;
 - формування відповідних компетенцій;
- формування в учнів  національних та загальнолюдських цінностей;
- формування в учнів критичного мислення, навичок оцінювання суспільних явищ і процесів, життєвих та особистісно-життєтворчих, комунікативних, інтелектуально-інформаційних навичок.

Навчальні програми

- Поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Є.Гуцала.
- Ознайомити з твором «Сім’я дикої качки». З’ясувати його ідейно-тематичне спрямування.
- Визначити морально-етичні проблеми твору.
- Дослідити, як у творі на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.
- Удосконалювати навички учнів переказувати сюжет, пояснювати особливості композиції.
- Розвивати творчу уяву, логічне мислення, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки.
- Виховувати почуття любові до природи, оточуючого світу.

Навчальні цілі та очікувані результати навчання учнів

Після завершення проекту учні зможуть:
- визначити ідейно-тематичне спрямування твору, його морально-етичні проблеми;
- переказувати сюжет твору, пояснити особливості композиції;
- охарактеризувати героїв твору, надати об’єктивну оцінку їхнім вчинкам;
- доводити свою думку, робити висновки;
- довести, як у творі на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу, чи має людина вплив на природу.
Формуються навички:
- роботи в групі, розподілу обов’язків;
- пошуку, критично оцінювати інформацію;
- аналізу епічного твору;
- розуміння етичних/правових питань, пов’язаних з доступом до інформації на сайтах;
- ефективного використання часу та розподілу робочого навантаження;
- грамотно викладати свої міркування, поєднуючи їх із фактичним матеріалом.

Основні запитання

Ключове запитання
Чи має людина вплив на природу?

Тематичні запитання
1) Яке значення надає письменник перебуванню людини у природному середовищі?
2) Які риси характеру намагається виховати Є.Гуцало у читачів на прикладі твору «Сім’я дикої качки»?

Змістові запитання
1. Які твори художньої літератури Є.Гуцала вам відомі? Чим вони запам’яталися вам?
2. Про що писав Є.Гуцало у своїх творах?
3. Чому письменник у своїх творах значну увагу приділяв взаємостосункам людини і природи?
4. Чи завжди люди вдячні природі?
5. Як Є.Гуцало майстерно описує красу літнього ранку?
6. Як поводила себе качка-мати, коли хлопець забирав її малят?
7. Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка?
8. Чи можна Юрка звинуватити у жорстокості, коли він забрав каченят від матері?
9. Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця? Як би ви повели себе, перебуваючи на місці дівчини?
10. Як сам Є.Гуцало ставиться до вчинків і поведінки своїх героїв?
11. Для чого письменник вводить у твір не дорослих людей, а дітей?
12. Чому, на ваш погляд, Євген Пилипович наприкінці твору остаточно не зазначив про подальшу долю качиної родини?
13. Над чим вас примушує задуматися письменник після ознайомлення зі змістом оповідання?

План оцінювання

Графік оцінювання

На початку проекту
Упродовж роботи над проектом
Наприкінці роботи над проектом



Аркуш паперу (або електронна таблиця) з заголовком теми, що вивчається, та таблицею З-Х-Д.


Самостійна робота з формами оцінювання (само- та взаємооцінювання)

Мережево опитування
Розгадування кросворду «Сторінками життя і творчості Є.Гуцала» (Додаток 2)
Інсценування «Театр одного актора»
Контрольний список спільної роботи




Документи Google









Таблиця «Відгук однокласників» (Додаток 3)







Конкурс «Я – письменник»

Аркуш паперу (або електронна таблиця)із заголовком теми, що вивчається, та таблицею З-Х-Д.




Творча робота «Власна версія подальшого розвитку подій твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки».
Стислий опис оцінювання
·   На початку проекту (на першому тижні) заповнюються розділи Знаю-Хочу дізнатися схеми «З-Х-Д». Розгадування кросворду «Сторінками життя і творчості Є.Гуцала»
·   Упродовж роботи над проектом використовуються Контрольний список спільної роботи, учитель проводить мереживо опитування на другому уроці. Інсценування «Театр одного актора».
·         Наприкінці роботи над проектом заповнюється розділ Дізнався схеми «З-Х-Д»,
під час захисту проекту кожна група презентує творчу роботу «Власна версія подальшого розвитку подій твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», учні заповнюють таблицю ««Відгук про однокласників».
Методичні засади
Попередні знання та навички
Матеріал підручника «Українська література» 7 клас
Уміння працювати з пошуковими системами мережі Інтернет, програми роботи з текстами і створення публікацій, електронною поштою
Діяльність учнів та вчителя
На першому уроці вивчення теми вчитель знайомить із життєвим і творчим шляхом Є.Гуцала. Проект проходить на трьох уроках вивчення теми.
На початку роботи над проектом учитель знайомить із презентацією, завданнями проекту,  за допомогою опитувальника визначає рівень знань із теми, знайомить із вимогами до знань, формами кінцевого результату. Учні, ознайомившись із завданням проекту, самостійно обирають, до якої групи вони будуть належати відповідно їх зацікавлень, умінь, навичок, здібностей, навчальних потреб.
Під час роботи над проектом учні першої групи, використовуючи пошукові системи, сайти, присвячені художнім творам про природу, матеріали про охорону природи, додаткову літературу, оповідання Є.Гуцала «Сім’я дикої качки», знаходять відповіді на запитання:
1. Чим є сім’я для кожного з нас? Які ознаки справжньої сім’ї?
2. Чи мають тварини, умовно кажучи, сім’ю? Чим відрізняється сім’я людей від сім’ї тварин?
3. Від чого, на ваш погляд, залежить благополуччя в сім’ї? Через що сім’я дикої качки не зазнала щастя?
Під час роботи над проектом учні другої групи, використовуючи пошукові системи, сайти, присвячені літературі, додаткові джерела, оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», знаходять відповіді на запитання:
1. Які враження виникли у вас від знайомства з Юрком?
2. Порівняйте вчинки і поведінку Тосі і Юрка. Чим вони зумовлені?
3. Дослідіть, як Тося розумілася з природою. Чи є щось спільного в героїні і Планетника (Б. Харчук «Планетник»).
Під час роботи над проектом учні третьої групи, використовуючи пошукові системи, сайти, присвячені літературі, матеріали про охорону природи, додаткову літературу, оповідання Є.Гуцала «Сім’я дикої качки», знаходять відповіді на запитання:
1. З якою метою, на вашу думку, Є.Гуцало протиставляє у творі людську доброту і жорстокість?
2. Як автор показав взаємостосунки людини і природи в оповіданні «Сім’я дикої качки»?
3. Які проблеми намагається вирішити у своєму творі Євген Пилипович?
 Учні кожної групи роблять висновки і готують матеріал для письмової роботи, користуючись «Пам’яткою для написання оповідання». Під час вивчення теми при оцінюванні вчитель використовує тестові завдання, мережні опитувальники з метою коригуючої роботи.
Результатом проекту є творча робота, у якій знайдуть відображення питання про перебування людини у природному середовищі, про людську доброту, милосердя і справжню турботу про природу.
Диференціація навчання
Учні, що мають проблеми у навчанні
У кожній групі учнів є:
командир, який керує процесом розподілу завдань учням та ходом їх  виконання;
консультант, що допомагає учням, у яких виникають питання під час роботи.
Учитель назначає день і час консультацій для учнів, яким потрібна допомога під час виконання завдань проекту.
Обдаровані учні
Знайти відеофрагменти за заданою тематикою.
Скласти тестові завдання.



Матеріали та ресурси
Технічне забезпечення (відмітьте необхідне)          
 Фотоапарат
 Комп’ютер (и)
 Цифровий фотоапарат
 DVD - програвач
 Доступ до Інтернету
  Лазерний диск
 Принтер
 Мультимедійний проектор
 Сканер
 Телевізор
 Відеомагнітофон
 Відеокамера
 Обладнання для відео конференцій
 Інше      
Програмне забезпечення  (відмітьте необхідне)
 Програма для роботи з базами даних/ електронними таблицями
 Програма для створення публікацій
 Програма для електронної пошти
 Енциклопедія на  компакт-диску
 Програма для роботи із зображеннями
 Програма для створення комп’ютерних презентацій
 Програма для роботи з Інтернетом
 Програма для  розробки веб-сторінок
 Програма для роботи з текстами
 Інше      
Друковані матеріали
Підручник «Українська література» для 7 кл.
Іінструкції Оцінювання навичок спільної діяльності, контрольний список спільної роботи. Пам’ятка для написання оповідання (Додаток 4).
Обладнання та канцтовари
Аркуші паперу



Додаток 1

Таблиця «З-Х-Д» (Знаю; Хочу дізнатися; Дізнався)
Знаю
Хочу дізнатися
Дізнався


































Додаток 2
Кросворд «Сторінками життя і творчості Є. Гуцала»
По вертикалі:
 1. Прізвище автора твору «Олень Август». (Гуцало)
По горизонталі:
1. Євген Пилипович закінчив Ніжинський педінститут ім.М. (Гоголя)
2. Професія батьків письменника. (Учителі).
3. Діяльність Євгена Пилиповича окрім письменницької. (Кіносценарист)
4. Назва дитячої книжки письменника. («Саййора»)
5. Книга без початку і кінця зі скрині баби Ликери. (Біблія)
6. Прізвище англійського письменника, твори якого полюбляв читати Є. Гуцало. (Лондон)



Додаток 3
 Відгук однокласників

Ваше ім'я, прізвище:
Ім'я, прізвище того, хто рецензується:
Назва проекту:
Дві похвали роботі:
Дві пропозиції про роботу:

Ідеї і зауваження:



1.


2.
1.


2.






Додаток 4
Пам’ятка
«Як написати оповідання»
1. Сформулюйте тему й основну думку вашого оповідання, придумайте заголовок.
2. Відберіть потрібний матеріал із ваших спогадів або з інших джерел.
3. Повторіть схему композиції оповідання.
4. Конкретизуючи схему композиції оповідання, складіть план. Вкажіть у ньому вступ, зав'язку, кульмінацію і розв'язку.
5. Зверніть увагу на пропорційність частин оповідання. Пам'ятайте, що найдокладніше в оповіданні має бути описана головна подія.
6. Намагайтеся використати в оповіданні діалог (або окремі репліки), елементи опису (можливо, роздум), причому так, щоб вони допомагали повніше уявити хід подій і характери людей, про яких ви розповідаєте.
7. Напишіть чернетку оповідання. Після перевірки й виправлень перепишіть начисто.



1 коментар: